Hjem Blogg Side 7

“Enkeltvis og samlet vurdering”

“Enkeltvis og samlet vurdering” var ett av temaene på Norsk Yrkeshygienisk Forening avd. Rogaland sitt frokost møte før jul 2019. Nedenfor følger en kort oppsummering baser på referat fra møtet.

Hans Thore Smedbold innledet først kort om emnet (se presentasjon “Enkeltvis og samlet”). Under og etter presentasjonen ble det mange gode diskusjoner. Nedenfor følger en oppsummering av diskusjonen.

Oppsummering av diskusjonen

Kravet om enkeltvis og samlet vurdering finner vi bl.a. i Arbeidsmiljøloven AML § 4-1. Hva ligger egentlig i dette?

Det er en del formuleringer i forskriftene som er funksjonelle og utfordrende. Hva mener vi med; fullt forsvarlig, fri for eksponering, eksponert arbeidstaker ?

Hvilke grenser finnes og hvor går de? Tolkning av regelverk kan gi flere løsninger. Vi finner veiledning i kommentarer til forskriftene og i myndighetenes avvik og pålegg under tilsyn.

Når man skriver regelverk er det vanskelig å være presis – det er så mange tilfeller som skal omfattes. Dermed legges det også åpning for å gjøre tilpasninger til enkelte bedrifter og situasjoner.

Er det mulig å risikovurdere alt? Og er det hensiktsmessig? I de tilfellene hvor vi ser at tiltak er nødvendig – trenger vi å risikovurdere og måle for å sikre dokumentasjon for ettertiden? Når er bedriftens økonomi et argument for å utsette eller unngå å gjøre tiltak ?

Det å forbedre arbeidsmiljøet skal være en dynamisk prosess – man skal alltid pushe seg til å bli litt bedre. Klarer vi som yrkeshygienikere å være tydelige på de absolutte kravene? Og hvor går grensen mellom det som er «absolutt» og hva som er «forbedring»? Når er det egentlig brudd på et regelverk som er så åpen for tolkning?

I kommentarene til AML § 4-1 står det at at konkrete krav skal ligge i bunnen for vurderinger. Men i tillegg skal vi ha «medvirkning fra arbeidstaker og deres representanter» i å gjøre en samlet vurdering.

Blir AMU glemt som bidragsyter til risikovurdering? Er risikovurdering i dag kun en oppgave for fagpersoner? Eller er tida som er gått siden denne paragrafen ble skrevet, ført med seg så mye faglig utvikling at vi i større grad har mulighet til å ta avgjørelser basert på fag og ikke på meninger? Har vi gått fra en partsvurdering til målstyring ? Har vi glemt hensikten eller er det på bakgrunn av en teknisk og faglig utvikling? Og hva er forventningene fra myndighetene nå i 2020 kontra 1977, da loven ble skrevet?

For 8-10 år siden var det nok å vise til at man hadde gjennomført risikovurdering. Nå krever myndighetene flere detaljer. I dag skal man levere handlingsplan, men det blir ikke sjekket fra myndighetene om den følges opp. Hvordan blir det om 10 år?

AMU – hvordan jobber man her med arbeidsmiljøsaker? Er det kun informasjons saker eller blir det gode diskusjoner? Eller er vi mest opptatt av resultater etter en matematisk modell? Hva er hensiktsmessig?

Og hva med enkeltmannsforetak? De har jo «lov» til å eksponeres for hva som helst. Det samme med jordbruket – har man et halv dags sprøytekurs kan man kjøpe de festligste kjemikalier over disk. Andre bransjer er heller kanskje ikke klare eller modne til å følge regelverket – teknisk og praktisk. Og den økonomiske delen er viktig for alle de små bedriftene i landet vårt – hvor går grensen mellom hva vi kan akseptere kontra det å måtte legge ned en bedrift?

Hvor gode er egentlig grenseverdiene vi bruker. Vi vet at de fleste ikke kun er satt med bakgrunn i helsefare, men hvor stor andel er økonomisk og tekniske hensyn? Og når ble egentlig disse grensene justert? Er gamle grenser fremdeles gyldige i vårt samfunn. Det tar veldig lang til å revidere grenseverdiene. Har vi nok grenseverdier i forhold til de kjemikaliene som brukes i Norge? Klarer vi å henge med? Gestis – tysk nettside – har oversikt over forskjellige lands grenseverdi til ulike stoffer. Denne kan være grei å se til når vi ikke har norsk grenseverdi – bruk alltid den strengeste!

Førsteamanuensis Egil M. Ophus

Etter et minneord skrevet Steinar Solvang og Håkon L. Leira i “Yrkeshygienikeren”  nr 1-97.

Egil Magne Ophus studerte fysikk ved NTH og ble i 1977 ansatt for å bygge opp undervisningen i yrkeshygiene ved NTH. Han var med å stifte Norsk Yrkeshygienisk Forening i 1985.

Året etter ble han bedt om å ta ansvaret for å utarbeide foreningens grunnleggende syn på yrkeshygienikerutdanningen i Norge. Dette dokumentet var foreningens første faglige utredning. Det la grunnlaget for foreningens syn på opplæring av yrkeshygienikere og på hvilke faglige krav som bør stilles.

Egil var i mange år medlem av foreningens fagråd for opplæring. Helt til det siste var han et aktivt medlem i foreningen og deltok i arbeidet med å videreutvikle det faglige fundament for foreningen. Som påskjønnelse for denne innsatsen ble han utnevnt til “Årets yrkeshygieniker” i 1995.

Han var hele tiden opptatt av miljøforskning og miljøundervisning og var drivkraften bak det nåværende studium i Helse, miljø og sikkerhet ved NTNU. Likeledes var han sentral i etterutdanningen av yrkeshygienikere, særlig gjennom eksamensrettede etterutdanningskurs (EEU-kurs) som han ledet gjennom 13 år.

Selv etter at han ble syk la han ned et stort arbeid for å gjennomføre og videreutvikle etterutdannings-kursene. Kursene har gjennom hans innsats blitt et grunnleggende faglig fundament for utdanningen av yrkeshygienikere i Norge. Et stort antall av dagens yrkeshygienikere har deltatt og gjennom kursene fått sine grunnleggende kunnskaper og holdninger til faget. Gjennom dette arbeidet har Egil satt et sterkt preg på utviklingen av yrkeshygienen i Norge.

Ved NTH deltok Egil i en rekke komiteer og utvalg. Han var en periode styrer ved Institutt for organisasjons- og arbeidslivsfag og flere perioder med i styre og råd ved institutt og fakultet. Han var også med i fagutvalget for miljøundervisning ved NTH.

I sitt virke la han vekt på oppmuntring og tilrettelegging for andre, noe som gjorde ham svært lett å samarbeide med. Hans beskjedenhet ga andre rom til å vokse.

Han ble syk i 1988, men var i fullt arbeid fram til 1995. Egil Magne Ophus døde 10. januar 1997.

Første norske bok om yrkeshygiene ?

0

“Arbeidshygiene og beskyttelsesteknikk. En kort oversikt” ble skrevet av Sjefsinspektør Olai Lorange i Fabrikktilsynet (Lorange, 1923). Boken ble utgitt i 1923. Boken handler om forebygging av yrkesykdom og skade. Boken omfatter det vi i dag ville kalt for yrkeshygiene og hvordan eksponerings kan kontrolleres.

Med unntak av kortere beskrivelser, er dette trolig den første eller en av de første norske fagbøker om yrkeshygiene og vernetiltak på arbeidsplassen. Er dette Norges første bok om “Yrkeshygiene”?

Boken kan leses på Nasjonsnalbiblioteket sine sider – “Arbeidshygiene og beskyttelsesteknikk. En kort oversikt”.

Referanse

Lorange, O. (1923). Arbeidshygiene og beskyttelsesteknikk : en kort oversikt. Kristiania: Aschehoug. https://www.nb.no/items/ed2223051862204bddccfb55b8b1c847?page=0

Karl Wülfert – en pioner i norsk yrkeshygiene

0

”Så hvorfor har dere egentlig tenkt å bli yrkeshygienikere?” – Dr.  Karl Wülfert utfordret sine tilhørere fra første stund med krav til yrkeshygienikerens kvalifikasjoner og egenskaper – ikke bare faglig, men også til det moralske og sosiale engasjementet som han anså som en forutsetning for dette yrket. 

Karl Wülfert (1902-1989) var en av våre første pioner innen yrkeshygiene og må etter mitt syn regnes som den moderne yrkeshygienens far i Norge. Han kom fra en industri familie i Nürnberg og interesserte seg allerede som ung mann for alle de farer som eksisterte på arbeidsplassene i 20-åras Tyskland. I en av Europas eldste industribyer fikk han nærkontakt med forurensningsproblemer og de farer dette kan være for arbeid- stakerens helse. Han studerte kjemi og arbeidet en tid som kjemiker. Han tok sin doktorgrad i München under Prof. Heinrich Otto Wieland i 1927.

Etter endt doktorgrad flyttet han i 1927 til Stockholm og jobbet ett år som assistent til Prof. von Euler. Euler var på den tiden ledende i studie av ezymkjemi. Euler mottok Nobel pris i kjemi i 1929 for dette arbeidet /1/.

I 1928 kom Karl Wülfert til Norge og begynt å jobbe som assistent for Dr. Gudbrand Lunde i Oslo. Dr. Lunde ble i 1929 ansatt som direktør for Hermetikkindustriens Forskningslaboratorium i Stavanger. Wülfert flyttet med til Stavanger, hvor han senere i 1931 begynte å jobbe som forskningsassistent på Hermetikk laboratoriet når det sto ferdig. I 1932 flyttet Wülfert tilbake til Oslo og begynte som assistent på Farmasøytisk Institutt ved Universitetet i Oslo. I 1936 ble han tilsatt som 2. amanuensis ved samme institutt. En stilling han hadde inntil 1941. Deretter begynte han som forskningsassistent ved Norges Veterinærhögskole.

Etter krigen ble han ansatt som kjemiker på  “Laboratorium for kjemisk analyse og vurdering av eksponering i norsk arbeidsliv”. Et laboratorium under “Direktoratet for arbeidstilsynet”. Dette laboratorie ble senere til det vi i dag kjenner som “Statens Arbeidsmiljøinstitutt” (STAMI).

Han beskrev selv sin første oppgave som å gå ut på arbeidsplassene for å se og lukte, samt å høre arbeidstakernes egne meninger om arbeidsplassen. Denne kontakten med praktiske forhold og med dem som følte problemene på kroppen var for ham en grunnleggende forutsetning. Instituttet skulle være et sted hvor arbeidslivets kvinner og menn kunne få hjelp. Sikring og kontroll med eksponering på arbeidsplassen ble både et mål og et motto i hans arbeid.

Han var en markant og fargerik person som gjennom sin fagkunnskap og sterke sosiale engasjement vant respekt og anerkjennelse. Hans sterke personlighet, sosiale engasjement og fokus på praktiske løsninger, skapte også konflikter internt på instituttet mellom en akademisk distansert forskningstilnærming og dette direkte engasje- mentet. Disse konfliktene er en del av bakgrunnen for Karl Wülferts uttalelse på slutten av sitt foredrag, hvor han hevder at instituttet  vil  miste sin relevans hvis det ikke lenger er lydhør og beholder en sterk tilknytning til norsk arbeidsliv. Han avslutter med den store maler Honoré Daumiers ord: ”Il faut être de son temps” – man skal føle tiden på pulsen, lytte til dens hjerteslag, forventninger og krav. Noe til ettertanke  for flere av oss.

Dr. Karl Wülfert betydning for yrkeshygienen i Norge kan ikke overvurderes. Han beholdt et glødende engasjement helse sitt liv, også etter at han gikk av med pensjon i 1972 og for vel 35 år siden, vel 83 år gammel var han med på stiftelsen av Norsk Yrkeshygienisk Forening.

Karl Wülfert’s foredrag ved stiftelsen av Norsk Yrkeshygienisk Forening

Hør Karl Wülfert sitt foredrag på NYFs stiftelsesmøte i 1985

Utvalgte foredrag av Karl Wülfert

Hvor står yrkeshygienen i dag (1961)

Et tilbakeblikk – et regnskap – en prognose (1968)

Glimt fra Yrkeshygienens historie (1978)

Bibliografi

Registrerte bøker og artikler – Oria (22 treff – søk på Karl Wülfert, pr 22.01.2022)

Registrerte bøker og artikler – STAMI bibliotek (88 treff – søk på Karl Wülfert, pr 28.01.2022)

Referanser

/1/ The Nobel Prize in Chemistry 1929

OSLO kommune går foran for å sikre et seriøst og anstendig arbeidsliv

0

Byrådet i OSLO kommune vedtok 11. mai 2017 nye og strengere krav til kommunenes anskaffelser av varer, tjenester og bygg og anlegg (byrådssak 1057/17). De nye kravene vil gjelde for alle nye kontrakter i Oslo kommune.

Hensikten med de nye kravene er å bidra til å sikre et seriøst og anstendig arbeidsliv i leveranser til Oslo kommune. Oslo kommune har i lengre tid vært i dialog med sentrale leverandører for å forberede denne saken. Byråd Geir Lippestad, presenterte forslagene på Vårkonferansen til Norsk Yrkeshygienisk Forening (www.nyf.no). Han antar saken vil skape diskusjon, men at ingen av de seriøse leverandørene vil ha problemer med å tilpasse seg de nye kravene.

Oslo kommune går med dette foran i kampen om å sikre et seriøst og anstendig arbeidsliv. Det er håp om at andre offentlige og private aktører innfører lignende krav og at Oslo kommune også kan danne eksempel for norsk petroleumsvirksomhet.

Følgende nye eller skjerpede krav vil bli stilt til alle nye kontrakter:

  • Krav til norsk kunnskaper til leverandørers nøkkelpersoner, samt at minst en person på hvert arbeidslag skal kunne forstå og gjøre seg forstått på norsk eller engelsk.
  • Krav om HMS-kort fra første dag til alle ansatte.
  • Krav til bruk av lærlinger utvides til 10% av utført arbeid innenfor fagområder med behov for lærlingplasser (for kontrakter med varighet på over 3 mnd. og ramme over 1,1 mill.).
  • Pliktig medlemskap i Startbank eller tilvarende leverandørregister.
  • Revisjon – rett til innsyn i de opplysningene som er nødvendige for oppfølging og kontroll av kontraktskrav. Bestemmelsen gjelder alle kommunens seriøsitetskrav. Retten til innsyn omfatter også kontrakter og dokumentasjon i underliggende leverandørledd.
  • Krav om i all hovedsak bruk av fast ansatte (minst 80% stilling) ved utførelse av kontraktsarbeid for Oslo kommune.
  • Krav til bruk av minst 50% faglærte håndverkere ved utførelse av oppdrag for Oslo kommune innen bygg og anlegg og risikoutsatte tjenesteområder.
  • All bruk av innleid arbeidskraft skal skriftlig forhånds godkjennes av oppdragsgiver.
  • Begrensning i antall ledd underleverandører til ett ledd i vertikal kjede under hovedleverandør.
  • Krav om betaling med elektronisk betalingsmiddel/forbud mot kontant betaling. Arbeidsgiver må sørge for at arbeidstakerne har lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn det som fremgår av tariffavtaler.
  • Krav til dokumentert yrkesskadeforsikring.
  • Krav om betaling via bank til ansattes lønnskonto for alle lønnsutbetalinger og annen godtgjørelse.

I arbeidet mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping, har Oslo kommunen videre sett behov for mer effektiv oppfølging av leverandørene. Kommunen innfører derfor et «Kjernesystem for leverandøroppfølging» – et elektronisk registreringssystem for mannskap på byggeplasser og lignende (SELMA/HMSREG). Dette systemet skal, ved registrering av HMS-kortet på oppdragsstedet, gjøre det mulig å kontrollere hvem som til enhver tid arbeider på byggeplassen, og at det er ordnede forhold rundt den enkelte arbeider. Det innføres derfor en bestemmelse som legger til rette for og krever overføring av opplysninger til det elektroniske kjernesystem for oppfølging av leverandører.

Metoder for prøvetaking av farlige kjemikalier

0

 

NIOSH og STAMI har utgitt metodebeskrivelser for prøvetaking og analyse av farlige kjemikalier. Det er en del av jobben vår som yrkeshygieniker å ta stilling til hvordan  prøvetaking skal utføres, samt krav til metodenes analytisk nøyaktighet, kostnader og antall prøver etc. Laboratoriene vil kunne gi gode råd, men det vi som yrkeshygienikere som må vurdere og beslutte om det laboratoriet kan levere er tilstrekkelig.
Det er vår jobben som yrkeshygieniker å ta stilling til hvordan  prøvetaking skal utføres og hvordan de skal analyseres.

NIOSH

NOSH Manual of Analytical Methods (NMAM) er en samling av metoder for prøvetaking og analyse av miljøgifter i arbeidsplassluft, på overflater, og i blod og urin fra arbeidere som er yrkesmessig eksponert (NIOSH, 2020).

Disse metodene har blitt utviklet eller tilpasset av NIOSH eller en av deres partnere. De har blitt vurdert i forhold til etablerte forsøksprotokoller og kvalitetskrav. NMAM inneholder også kapitler om kvalitetssikring, prøvetaking, bruk av bærbare instrumentering, etc 

STAMI

Statens Arbeidsmiljøinstitutt har også utgitt en metodehåndbok (Thorud, 2011). Denne er på samme måte som NIOSH sin metodesamling en samling av prøvetakings- og analysemetodene. Stami’s håndbok er mindre og eldre enn NIOSH sin.

Det finnes også andre metoder publisert av for eksempel OSHA, MSHA, EPA, ASTM, ISO eller kommersielle leverandører som f.eks. SINTEF, IFKAN og Eurofins, som i en gitt prøvetaking situasjon kan være bedre.

I enkelte land finnes det også forskrifter som setter både krav til grenseverdier, men også ytelseskrav til prøvetakings og analysemetodene som skal benyttes. Et eksempel på dette er OSHAs forskrifte vedr benzen.

Referanser

NIOSH. (2020). NIOSH Manual of Analytical Methods (NMAM) 5th Edition (R. Andrews & P. F. O’Connor, Red.). Hentet fra: https://www.cdc.gov/niosh/nmam/pdf/NMAM_5thEd_EBook-508-final.pdf

Thorud, S., Bakke, B., Hersson, M., Daae, H. L., Solbu, K. F., Johnsen, H., Skaugset, N. P., Woldbæk, T., Halgard, K., Heldal, K. K., Skogstad, A., Thomassen, Y., Eduard, W. & Ellingsen, D. (2011). Prøvetakings- og analysemetoder – beste praksis (STAMI). Et delprosjekt i prosjektet ”Eksponering for kjemikalier i olje og gassindustrien – Dagens eksponeringsbilde” (STAMI-rapport). Statens arbeidsmiljøinstitutt. Henter fra: https://www.norskoljeoggass.no/Global/Kjemisk/Pr%C3%B8vetakings-%20og%20analysemetoder%20(STAMI).pdf 

Arbeiderne fra Øst-Europa. NRK dokumentar

0

Sosialdumping og utnytting av arbeidskraft. Hvem står egentlig bak de titusenvis av polske, rumenske og latviske arbeiderne som strømmer til Norge for å jobbe? Mange av firmaene driver lyssky virksomhet.

Dokumentaren “Arbeiderne fra Øst-Europa” som ble vist i reprise siste uke på NRK2 (2015), avslører en av de største bakmennene i Irland og til mystiske firmaer og fiktive kontorer i Polen. Selskapene opererer i en gråsone også på det norske arbeidsmarkedet. Det går ut over arbeiderne som blir stående igjen med dårlig helse og lite penger.

Skandale firmaet Atlanco Rimec som omtales i denne dokumentar fra 2014 har vært involvert i flere offentlige norske vei og tunnelprosjekter i hht. til opplysninger som lå på deres egen hjemmeside tidligere i år. Selskapet er nå meldt konkurs i følge Bygg.no. Det er imidlertid ingen grunn til å tro at strukturene ikke fortsatt finnes under andre navn.

Dokumentaren “Arbeiderne fra Øst-Europa” avslører forhold som offentlige og private beslutningstagere må ta på alvor.

Dokumentaren “Arbeiderne fra Øst-Europa” avslører forhold som offentlige og private beslutningstagere må ta på alvor og kreve kontroll med alle ledd i deres prosjekter.

Dette vil også slik jeg ser det ha betydning for vårt HMS arbeid. Oppfølging av at HMS instrukser og skilting er tilgjengelig på alle språk som er representert på arbeidsplassen vil ikke være nok. Oppfølging vil også måtte inkludere lønns- og kontraktsforhold, kompetanse, boforhold etc. Dette vil ikke kunne overlates til kontrakt og innkjøp og vil måtte bli en sentral del av oppdragsgivers HMS-oppfølging og dermed en del av vårt systematiske HMS arbeid.

Kilde

NRK Dokumentar https://tv.nrk.no/program/KOID35009014

X